neděle 19. října 2014

Podzimní mlsání ...


Neznám zeleninu, která by podzim charakterizovala víc, než je dýně. Poslední dobou velice populární - na jídlo, na pečení, na zdobení. Krásná a sytá oranžová barva (tedy většinou oranžová) rozjasní celé okolí. Bohužel letos se nám na zahradě naše vlastní neurodila, i když květů měla nasazeno spoustu. Takže jsem sáhla v obchodě po dýni Hokaido. Pěkná, malá, kulatá, oranžová :-) Nejdřív jsem se upejpala, že koupím je na okrasu, ale pak jsem si to rozmyslela a udělala kolem regálu s dýněmi další kolečko :-)




A tak jsem se pustila do dýňové polévky. Receptů jsem našla několik, ale nakonec jsem se vrhla do varianty s pečenou dýní a česnekem. A výsledek byl vskutku lahodný. Dýně získá pečením šťavnatou chuť, česnek naopak ztratí na pálivosti a je mnohem lahodnější. Talíř polévky je taková malá koncentrovaná bomba zdraví: skoro žádný tuk (minimálně do doby, než přidáte smetanu :-)), spoustu vápníku, hořčíku, fosforu anebo vitamínů A, B a C (a čím víc je dýně oranžová, tím víc má vitamínu A). Prostě samá plus...



A tady je recept (vyjde pro 4-5 osob)

1 střední dýně
2 mrkve
5 stroužků česneku
600 ml zeleninového vývaru
100 ml smetany ke šlehání
sůl, pepř
bageta

1) Předehřejte troubu na 180° C.
2) Dýni pečlivě omyjte. Z dýně vydlabte semínka a pokrájejte ji na menší kousky. Mrkev oloupejte a nakrájejte na pásky. Stroužky česneku nechte vcelku. Plech vyložte pečícím papírem, položte nakrájenou zeleninu, pokapte pár kapkami olivového oleje a dejte do trouby. Pečte asi 30 - 40 minut, česnek vyndejte dřív, protože bude rychleji hotový a mohl by se vám spálit.
3) Výhodou dýně Hokaido je, že ji pak nemusíte loupat (pokud byste měli jinou dýni, šlupku po upečení oloupejte). V hrnci pak společně s česnekem a mrkví rozmixujte na pyré, přidejte vývar a dejte na cca  minut povařit. Pak ještě jednou rozmixujte, abyste získali hladkou polévku. Přidejte smetanu, osolte a opepřete. Ještě chvilku povařte.
4) Bagetu nakrájejte na kousky nebo na kolečka, dejte na pečící papír, pokapte olivovým olejem a dejte na chvilku zapéct, než budou kousky pěkně křupavé. Krutonky pak dejte do polévky.



Měla jsem z této verze trochu obavy, ale není se vůbec čeho bát. Jemná, lahodná, prostě mňam :-).

Mějte se, Alča

7 komentářů:

  1. Alenko....nádherné fotečky, před chvilkou jsem právě večeřela dýňovou polévku....opravdu mňam.
    Jana

    OdpovědětVymazat
  2. Alenko, také jsme měli v poledne dýňovou polévku Hokaido. Ale s tím česnekem jsem ji nedělala, to musím zkusit. A já tu dýni vařila, ta pečená bude mít asi lepší šmak. Tak honem koupit další dýni a jde se na to.
    Přeju krásné dny.
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Ali,
    my ji měli minulý týden. Dala jsem chilli a byla pěkně hřejivá ☺
    Pa Martina

    OdpovědětVymazat
  4. Dýnovou polévku máme moc rádi,tenhle recept ještě neznám,zkusím.-)Děkuji za inspiraci.Hezký týden Věra

    OdpovědětVymazat
  5. Dýňovou polévku máme moc rádi. Dělám trochu jinak, určitě vyzkouším tuhle verzi. Vypadá velmi lákavě.

    OdpovědětVymazat
  6. http://bezdikovotvoreni.blog.cz/9. listopadu 2014 15:04

    Zdravim vás pošlete to na bezda65@seznam.cz hrozně se mi stromeček líbil ale návod nikde není jste šikula ráda k vám zase zajdu mějte se a hezké dny

    OdpovědětVymazat
  7. Výtečná! Nakonec jsem přidala ještě špetku skořice:-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za zastavení se na blogu a za všechny komentáře. Těším se na vás. Alča ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...